Prinses Bert geniet voor 500 % - Reisverslag uit Cha-am, Thailand van Marijke Maas - WaarBenJij.nu Prinses Bert geniet voor 500 % - Reisverslag uit Cha-am, Thailand van Marijke Maas - WaarBenJij.nu

Prinses Bert geniet voor 500 %

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marijke

07 September 2007 | Thailand, Cha-am

Hello everybody,

Wauw. Het was weer een weekje. Als je kan genieten voor 500% dan heb ik dat gedaan!

De lesweek bestond uit 4 dagen, maar voor mijn gevoel heb ik er 10 werkdagen opzitten.

De dinsdag vloog voorbij. Er stonden veel voorbereidingen voor de show centraal. Omdat onze Ollie niet zo slim was geweest, en in een topje en kort broekje was gaan scooteren, lag zij nu met rode vellen in bed … Ryanne en ik moesten dus deze dag extra hard werken…

Woensdag stond er weer een dagje Uni centraal. Ook hier hebben we nu officieel voor het laatst lesgegeven. Want volgende week staat de eindshow, een sportmiddagje en een big party centraal. Time flyes again en ik ging met een brok in de keel op weg naar de lunch. Zelfs hier, met maar 1 dag lesgeven per week, bouw je met een aantal studenten een band op!

’s Middags waren we uitgenodigd door Mr. Suthipong en zijn vrouwtje Pam. Hij wilde graag met ons een kopje thee drinken en Petchaburi verkennen. We wisten niet wat we konden verwachten maar het was eigenlijk heel gezellig. We hebben een geweldige mooie grot gezien met 10-tallen boeddha’s. Ook hebben we een bezoek gebracht aan een berg met tempels en aapjes. Lief dat jullie daar even voor mij op bezoek waren, haha!

Na de nightmarket voor de laatste keer bezocht te hebben en eindelijk een keer goed slapen, was het alweer donderdag. Met 3 man sterk hebben we de laatste voorbereidingen getroffen voor de show. Tussen de middag hadden de leerkrachten gezorgd voor een speciale lunch met heerlijke noodles, broccoli, pineapple smoothies etc. Maar weer een teken dat we zo ontzettend gewaardeerd worden. ’s Avonds hebben we lekker pizza besteld, een beetje gerelaxed en op tijd het bedje in.

Want vandaag, vrijdag, was voor ons de grote dag. Na 9 weken lesgeven was het dan echt zover. Er moest alweer afscheid genomen worden. De show was goed voorbereid, dus dat gaf rust. We werden omgetoverd tot echte prinsessen dus dat gaf een mega goed gevoel. Alleen werd ik vervolgens geschminkt als Bert van Ernie, en dat was minder haha… (zie die afschuwelijke wenkbrauwen). Maar ik merk al dat ik makkelijker ben geworden. Nu had ik kunnen eisen dat dit eraf moest, maar ik had zoiets van ‘het is goed zo’. En wat bleek, de Thaise hier hebben toch een andere smaak dan ons en vonden het geweldig haha!

Wij waren dus geweldig (ahum), de studenten waren geweldig en de show was geweldig. Alles verliep zoals het moest lopen. We hadden 3 studenten uitgekozen die de show zouden presenteren alsof ze ons waren. Als verrassing hadden ze zich laten opmaken en het zag er echt geweldig uit. Met een brok in de keel opende ik de show. We hadden een speech in Engels en Thais voorbereid, en dit werd natuurlijk met veel enthousiasme ontvangen. Om de beurt passeerden rollenspellen, dansen en spellen de show. Toen ons gedeelte ten einde was hadden ook zij vanalles bedacht. We kregen speeches van Mr. Suthipong en Mr. Sayan. De kinderen zongen samen met Mrs. Nada een of ander ‘Farewell’ liedje. Mr. Sukrit bracht ons kippenvel met een solo van ‘Imagine’. En de ergste brok moest toen nog komen. Want alle kinderen kwamen een respectgroet brengen. Dit is voor ons echt iets onwerkelijks. Dit machtsgevoel willen wij eigenlijk helemaal niet hebben. Maar we respecteren het, en 10-tallen kinderen kwamen ons op deze manier dan ook bedanken voor de afgelopen weken. Met tranen in mijn ogen, een brok in mijn keel, en een heel raar gevoel in mijn buik groette ik terug. Tijdens het maken van de groepsfoto’s werden we overladen met roosjes, een knuffel, een armband en heel veel lachende maar toch ook verdrietige gezichten.

Lieve mensen, wat dit met me doet is werkelijk onbeschrijfelijk. Ik wist dat ik het moeilijk zou krijgen om te gaan. En het klinkt misschien raar, maar het is echt moeilijk. Na de show wilde ik eigenlijk gewoon niet gaan. Ik wilde graag nog even kletsen met de studenten, en vooral een aantal studenten hebben een heel speciaal plekje in mijn hart heeft gewonnen.

Ik heb hun beloofd dat ik ooit terugkom naar Thailand. Samen met Bas en onze kinderen. Ik wil ze graag laten zien wie mijn hart voor een stukje heeft veroverd.

Voor nu wordt het genieten. Zometeen worden alle spieren weer losgekneed, en spulletjes ingepakt voor het weekend. Want het is zover. Weer een nieuwe mijlpaal in mijn verblijfje hier. Morgenvroeg om 10 uur zal Femke aankomen in het Thaise. Ryanne, Fem en ik blijven dan een nachtje in Bangkok. En tsjaa, dan ben ik zondag ineens aan de andere kant van de wereld jarig. Een vreemd, onwerkelijk maar ook heel speciaal gevoel. Ik heb verder niets bedacht, maar volgens mij staan er wat verrassingen centraal. Ik wacht maar af. Ik hoop dat ik nog veel mensen spreek die dicht bij me staan. Zo zijn we toch nog een beetje bij elkaar!

Geniet van jullie weekend. Ik hald van og!

  • 07 September 2007 - 10:29

    Hanneke:

    Ha leef vriendinnetje! Wat 't geweldig verhaal en mooie foto's, zoogs er prachtig uit, kan die bert wenkbrauwen neet echt ontdekken huur beetje donkerder maar lieks nog net neet op Bert!Det respect prachtig gebaar, kin se dich van nederlandse kinderen echt neet veurstelle det ze det zouden doon. Het begint now echt op te schieten, was se zelf al schriefs 500% genieten want veur se het wets zits se heej weer in het kalde NL. Nog 2 nachtjes slapen en dan bis se jarig, gelukkig bis se neet allein en is Fem lekker bij dich en Ryanne enzo natuurlijk ok.. Weej goan aan dich denke en ik goan dich zeker bellen zondag!Huul vuul plezeer dit weekend!!Heej mis se niks, alleen loop se heel veel cadeau's mis met dien verjaardag (hihi maar die krieg se nog wal as se terug bis!)
    Hele dikke kus

  • 07 September 2007 - 10:32

    Tom:

    Ha prinses Bert,

    Zo te zien hebben ze er een hele mooie show van gemaakt voor jullie. Ik begrijp best dat je daar een brok van in je keel krijgt. Maar nu kun je nog effe genieten van het Thaise en samen met Fem en de rest je verjaardag gaan vieren aan de andere kant van de wereld. En zodra je terug komt dan doen we het hier nog een keer over. Nog heel veel plezier en een hele fijne verjaardag en doe Femke de groeten.

    Groetjes Tom

    p.s. die foto met jou en dat aapje is wel een goede vergelijking.

  • 07 September 2007 - 11:21

    Connie:

    Ha lieve schat! Wat een mooie foto's en wat n indrukwekkend verhaal! Heerlijk dat je er zo van geniet! Natuuurlijk is Fem er ook al bijna, dus dat wordt helemaal te gek de komende tijd, dat kan niet missen! Een heleboel liefs vanuit amsterdam en geniet nog even goed van iedere minuut daar!Tot gauw!xx

  • 07 September 2007 - 13:15

    John Van Lare:

    Hallo Thailand “This Holland calling!!”

    Retrospectief

    Daar gaan we dan. Het laatste verslag uit Nederland. De pabo is gestart en iedereen is bezig. De mist daalt over de campus en mijmerend staar ik wezenloos naar mijn scherm. Buiten is het guur, koud en het begint weer eerder donker te worden.
    Vanmorgen vertelde de nieuwslezer dat het in Duitsland al sneeuwde.
    Weliswaar op het hoogste punt van Duistland maar toch!! Er veranderd iets!!
    Maar daar wil ik het eigenlijk niet over hebben. Het is niet de bedoeling een retrospectief te schrijven over de afgelopen periode want voor jullie is die nog niet voorbij,. Maar met enige weemoed denk ik aan jullie en aan jullie werk.
    In Venlo leven veel mensen met jullie mee, zijn jullie een inspiratiebron voor studenten die willen gaan omdat ze zo enthousiast worden van jullie weblogs.

    Terugkijken is een gevaarlijke bezigheid. Mijn natuur is meer vooruit kijken en wat achter ons ligt dat laten we rusten. Maar in dit geval gaat dat niet en ik wil het niet.
    Mooie herinneringen, veel primeurs, heel veel mooie momenten, teleurstellingen en nog veel meer mooie onverwachte gebeurtenissen.
    Als ik de verslagen op de weblogs van jullie lees word ik er een beetje weemoedig van. Maar dat laat ik nu definitief achter me.

    Feesten daar gaat het om. En de Thai die viert op een andere manier feest dan wij.
    Toen ik de eerste show op de basisschool organiseerde met Tamara dachten wij in de vieringcontext van Nederland. Veel kwaliteit in een korte voorstelling waaraan alle kinderen meedoen.
    Nou toen wij de voorbereidingen zagen werd het ons koud om het hart. Kriebels wat gaan we doen hier. Een heel plein met stoelen, eten en drinken, geluidsinstallatie en lichtmasten. Dat allemaal voor een muzikaal toneelstukje van 25 minuten.
    Inschattingsfout dus. Iedereen deed alsof ze heel tevreden waren, de kinderen vonden het geweldig en de gasten hebben niets verstaan en begrepen.
    Het sprookje van Sneeuwwitje sprak niet tot de verbeelding. Ze hebben geen idee wat kabouters zijn en geen idee wat een heks is en doet. Maar de pret was er zeker niet minder hoor. Met een Thaise vertaling werd het wel begrepen. Maar waarom er geen playback, karaoke en dans in zat dat vragen ze zich waarschijnlijk nu nog af.
    Dan hebben we het geluk buitenlands te zijn, het land van de glimlach maar in hun achterhoofd zal wel een andere gedachte hebben gewaard.

    Jullie feesten zijn gelukkig al veel meer een mix van beide culturen. De kids mogen zich verkleden, ze zingen liedjes, verkleden zich en dansen. Heel veel dansen.
    Cadeautjes en bloemen, kleine souveniertjes en persoonlijke bedankjes. GEWELDIG!!
    Geniet er maar van en neem zoveel als mogelijk foto’s dat maakt het zoveel gemakkelijker om later weer eens terug tekijken.

    Maar een ander hoogtepunt vind ik toch echt de groepsspirit die is ontstaan.
    Jullie zijn zo hecht geworden en hebben elkaar zo door de moeilijke momenten heen getrokken, en die waren er velen, dat jullie allemaal rijker terugkomen.
    In één woord fantatstisch.

    Dan blijven de hilarische momenten.
    - het wasgoed, dat iemand lopend over de kruising verliest
    - vele kleinere en grotere ongelukjes
    - de welkomst en ondertekeningsceremonie
    - de polka die we met de studenten dansen
    - de kleine organisatorische puinhoopjes op de universiteit
    * klassen weg
    * maar twee lokalen
    * programma onderdelen die gewoon wegvallen
    * etc etc
    - de eierenconsumptie die met sprongen omhoog ging met jullie bezoek
    - de problemen met de communicatie met jullie collega’s op school
    - de bezorgdheid van mr. Suthipong en Sayan
    - het slapen met z’n zessen op 1 kamer en daarna willen jullie niet anders

    Teveel om op te noemen. Teveel om te onthouden, Maar als we elkaar weer zien in Nederland dan komen die zaken weer naar boven. Een aantal van jullie komen letterlijk en figuurlijk getekend terug. Niet gehavend maar getekend.
    Tatoeages zijn helemaal in en met jullie komen er een aantal mee terug naar Nederland. Er worden verjaardagen gevierd. Die van Paul is geweest en die van Marijke’s verjaardag komt eraan. Op 9 september hadden we eigenlijk samen het feest willen vieren maar helaas. Marijke je houdt een liedje tegoed.
    Wie weet op je huwelijksfeest. Wat een eer voor mij om daar voor jullie te mogen zingen.

    Maar nu is de tijd van gaan toch gekomen. Jullie sluiten af, ik ga verder, jullie gaan op vakantie, een zeer welverdiende vakantie, ik ben bezig met de volgende trip.
    En ga zo maar door. Ik wil eindigen met een persoonlijke gedachte. Volgens mij hebben jullie onderling een hechte vriendschap gekregen met elkaar.
    Dit gedicht heb ik ooit eens gelezen, zo van toepassing op wat jullie meemaken daar.

    Vriendschap is ……….

    Vriendschap is …..tijd maken voor elkaar.
    Vriendschap is …..samen de goede dingen van het leven ontdekken.
    Vriendschap is …..samen grote ontdekkingen doen.
    Vriendschap is …..een hand toesteken wanneer het nodig is.
    Vriendschap is …..een beetje zonneschijn als het regent.

    Volgens mij zijn jullie dat voor elkaar geweest.
    Geniet van de afsluitingsfeesten en van een fijne vakantie.
    Het was een fijne tijd met jullie.

    John


  • 07 September 2007 - 13:46

    Christel:

    Ha Marijke!!

    Wat leuk dee veurstelling! En wat waart ge moei! Liek mich ech super te zeen det der vuul waardering veur och is doar!

    Morge kump Fem! Jeuhh! Lekker reize doar! Geniet der van en wies snel alweer!

    X Christel

    Oh joa alvas unne fijne verjeurdaag zondaag!

  • 07 September 2007 - 17:29

    Fleurtje:

    Ha leeve sies,

    geweldig wat ein plaetjes en ein verhaol. aafscheid neme van minse wao se iets mei hebs opgebouwd is en blief lastig. de hebs daor eine groep minse wao ze hiel lang mei hebs opgetrokke en aafscheid nemen is dan moeilijk.
    waal sjiek det ge dan ein ganse veurstelling samen met de kinder heb kinnen doon en det zeej ok de kans hebben gehad um och te bedanke. as ik ut zoe allemaal zeen en leas (en ok waal al wis huur) heb ge daor ech gooie dinger gedaon. veur de kinder, veur de minse daor, maar ok zeker veur ochzelf ech super.
    maak der samen met Fem ok nog eine hiele moeie tied van en bekiek alles wat se nog wils zeen en kins zeen! (op ut moment det ik dit aan ut schrieve bun, zit Fem al in de vleger diene kant op ;))Geniet en blief geniete, want now kin ut daor nog. en veur t weer heej hoof se neet truuk te komme. maak der zoindaag ein enorm leuk feestje van met alle minse u dich heer en geluif maar det se mich morgen of zondaag nog aan de lien hebs, want op diene verjeurdaag wil ik dich zeker effe perseunlijk feliciteren
    morgen zal ik der op t feestje van Roel minstens eine op dich drinken en um 12 oor zulle we waal ff op dich prooste en zal dich morgen rond 19.00 oor ozze tied proberenm te bellen want den is ut beej och precies 12 oor en bus se ech jeurig. maak der ein geweldige ervaring en euver dreej weake wachte we dich op, op ut vleegveld, hihi wat det al klink ;)

    Vuul leefs en ein dieke kus Fleurtje

  • 07 September 2007 - 17:38

    Inger:

    He Marijke,

    ut zuut der weer erg leuk oet allemoal, prinses Bert! Ken mich veurstelle des se ut der moeilijk mei hes um aafscheid te neeme! Hes toch 'n hiele periode met die minse veul mei gemak!

    En nauw lekker geneete van dien vakantie, saame met Fem en Rianne! Fem zit op dit moment in de vlieger! Ik wins och hiel veul plezeer toe! Auk wins ik dich alvast 'n hiele fijne verjeurdaag!

    Leefs, Inger

  • 08 September 2007 - 06:49

    Jos En Ria:

    Heej Marijke,

    Laat ik nu ook maar eens een berichtje schrijven in je prachtige blog.
    Met heel veel plezier hebben wij de afgelopen maanden je verrichtingen kunnen volgen en genoten van de mooie foto's.
    Wat een ervaringen heb je opgedaan! Geen wonder dat het afscheid niet gemakkelijk is...
    Geniet van iedere dag (en dat doe je zichtbaar) en je verdere reis door Thailand en voor zondag... een hele fijne verjaardag, we zullen hier in Bunde aan je denken!
    Dikke knuffel van ons allemaal!

    Jos en Ria Maas
    Casper, Jeroen en Sanne

  • 08 September 2007 - 09:01

    Loes:

    Ha Bert!! Haha.. Geweldig!

    Heb weer internet, yess! Kin ik dich weer beater volgen. Oh marij, det aafscheid mot geweldig, maar ook geweldig moeilijk zien geweas. Wat un verhoal.. En ut einde kump nou ech in zicht!! En morge bisse dan oak jurig, in Thailand, ein verjuurdaag um neat te vergeate.. Same met Femke!!
    Femke, wilse Marijke unne huule dieke knoevel van mich geave?!?! Geneat dr zelf oak van!!!
    Ik dink aan dich meid.. Geneat van elk moment..

    Dieke knoevel..!!

  • 08 September 2007 - 17:31

    Chiel Aerts:

    Hallo juf Marijke,
    Alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ook namens mijn ouders en broer Luc.
    Ik kan niet wachten tot ik je weer een keer bij ons op de Zuidstroom zie. Kom je wel?
    Nog heel veel plezier de laatste weekjes. Geniet er van. Het is je gegund.
    Groetjes, Chiel.

  • 08 September 2007 - 19:30

    Mieke Geenen:

    Proficiat!!!!!

  • 08 September 2007 - 22:45

    Loes:

    Lang zal ze leven, lang zal ze leven, lang zal ze leven in de gloria.. In de gloooo riiii aaaaaaa in de glooooo riiii aaaa! Hieperde piep HOERA!!!!!!!!!!!!

  • 09 September 2007 - 02:00

    Hanneke:

    Gefeliciteerd leeve schat! Geniet van deze prachtige 9e van de 9e! dikke kus

  • 09 September 2007 - 08:02

    Henny:

    Lieve Marijke,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Laat je maar lekker verrassen in het Thaise. Geniet ervan!
    Een dikke knuffel van Ger en Henny

  • 11 September 2007 - 09:39

    Hans Annie Rob Manon:

    Hoi Marijke we zijn wel een paar dagen te laat maar we willen je toch nog proficiat wensen met je verjaardag.
    Wat een ervaringen heb je allemaal op gedaan.Geniet nog van je dagen die je daar hebt,we zien elkaar wel weer een keer als je terugbent.
    De groetjes H. A. T. R. M.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Cha-am

Marijke

Actief sinds 08 Dec. 2006
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 34846

Voorgaande reizen:

06 Juli 2007 - 29 September 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: